Главная » Статьи » В помощь учителю » Английский язык |
Исследовательская работа по биологии на английском языке по теме «Рост плесени в различных условиях окружающей среды» в 7 классе. Значение английского языка в современном мире трудно переоценить. Английский является официальным и рабочим языком Организации Объединенных Наций, на нем проходят саммиты и встречи глав государств, переговоры и дебаты. Международная торговля, работа банковской системы, деятельность транспортной системы осуществляется на английском языке. Этот язык является живым инструментом общения для академиков, докторов наук, ученых всего мира. Его учат повсеместно, для того, чтобы стать студентом зарубежного университета, получить престижную работу или просто путешествовать по миру. В Казахстане на госуровне принят "культурный проект "Триединство языков". В целях обеспечения мер по модернизации казахстанского общества, способствующих повышению конкурентоспособности страны, укрепления межнациональных отношений и реализации языковой политики был организован республиканский круглый стол. В зале Ассамблеи народа Казахстана активно обсуждали вопросы поэтапной реализации культурного проекта "Триединство языков" - казахского, русского и английского. Разумеется, осуществление этой работы должно начинаться в школе. В ряде школ, помимо углубленного изучения английского языка, вводится изучение ряда школьных предметов на английском языке. Как отмечалось в выступлении координатора MYP МКНО Акимовой ОН «Особенности преподавания предметов на английском языке» «Аддитивный билингвизм позволяет учащимся стать опытными в обоих языках, со всеми преимуществами, которые сопровождают билингвизм, например добиться более высокой степени академического успеха в сравнении с одноязычными учащимися». Ниже предлагается разработка исследовательской работы по биологии, проведенной в одной из школ города Алматы с углубленным изучением английского языка среди учащихся 7 классов. Выполняя исследовательские работы на иностранном языке, учащиеся не только получают возможность практики использования научного английского языка, но также, учатся самостоятельно мыслить, ставить и решать проблемы, прогнозировать результаты. Учащиеся данной школы углубленно изучают английский язык с первого класса, уроки биологии на английском с элементами исследовательских работ вводятся с 6 класса. В 7 классе и далее учащиеся выполняют ряд работ исследовательского характера на английском языке по ряду предметов. Тема исследования: Выращивание плесени в различных условиях окружающей среды. Цель: исследовать как такие условия окружающей среды как влага, воздух и свет влияют на рост плесени. Оборудование: 7 чашек Петри, 4 куска белого хлеба, скотч. Каждый учащийся получает разработку исследовательской работы для ознакомления с ходом работы, формулировки гипотезы, занесения данных наблюдения за ростом плесени и последующего анализа, заключения и рефлексии. На уроке учащиеся подготавливают материалы, помещая хлеб в различные условия: повышенной влажности под крышкой, в открытую чашку Петри, в темноту + контрольный кусок хлеба. В течение двух недель учащиеся ведут наблюдение за ростом плесени, фиксируют данные и в дальнейшем самостоятельно выполняют анализ, формулируют заключение и проводят рефлексию. Разработка исследовательской работы: Title: The growth of a mould under different environmental conditions. Purpose: to find out how such environmental conditions as moisture, air, light affect the mould growth. Guideline Background Fungi live everywhere. They can be found in aquatic or soil environments. Many inhabit our clothing and can be found in our food. All fungi are heterotrophs (organisms that cannot make their own food). They get the energy and chemicals they need by growing on a source of food. Fungi release (выделять) chemicals that digest (переваривать) the substance on which they are growing and then they absorb the digested food for energy, growth, and reproduction. (Animals, on the other hand, first take in – eat their food and then digest it.) At certain times, mycelia develop into spore-bearing hyphae (sporangiophore). When the spores even¬tually land on a suitable substrate, they grow mycelia. Since fungi cannot make their own food, they exist as parasites, saprophytes, or in symbiosis, for example with alga making lichens (лишайники). Parasitic fungi can cause diseases in animals and plants but nonparasitic fungi can be beneficial. Mushrooms are fungi that we use directly as food. Yeast is used in the baking and brewing industries. Some fungi produce beneficial chemicals such as the antibiotic penicillin, which comes from the fungus Penicillium. In this investigation you will grow fungi . You will observe the fungal structures and see the growth rate of a fungal colony under different environmental conditions. State the problem you are going to research _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ Making a hypothesis (make a supposition about the results of the investigation) ________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ Materials needed__________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ Changes: State what you are going to observe, what will change, what you are going to check. I am going to observe ___________________________________________________________ What will change ______________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ I am going to check ____________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ Parameters: constant_____________________________________________________________________ variables______________________________________________________________________ CAUTION: Be careful not to accidentally inhale mold spores. Some people are allergic to mold. Procedure: 1. Take 4 + 3 Petri dishes. - Put a piece of moist white bread in one dish, and cover it with a lid (another dish). Fix the lid to the dish with sticky tape. (Mark the dish # 1) - Put another piece of white bread in a dish and cover it with a lid (another dish). Fix the lid to the dish with sticky tape. (Mark the dish # 2) - Put a piece of white bread in a dish, do not cover it. (Mark the dish # 3) - Put a piece of white bread in a dish and cover it with a lid. Fix the lid to the dish with sticky tape. Store the dish in a dark place. (Mark the dish # 4) 2. Examine the contents daily or at intervals during the next two weeks for the growth of fungi. Make notes. 3. After the contents become moldy, examine the mold. 4. Make drawings of what you observe. Record your obser¬vations under your drawings (put the numbers). Analysis: 1. When did the molds start to grow? 2. How do the molds appear to the naked eye? Under a microscope? 3. How do the molds change over time? 4. Did you observe fruiting bodies and spores? What did these look like? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Conclusion: (From your observations, what do you conclude about the growing conditions needed by bread mould? Use your scientific language.) _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Infer how mold obtains its food. Tell what evidences in the dishes and under a microscope support your inference. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Hypothesis estimation (how your results conform to the hypothesis you made): ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Method estimation: Evaluate the validity and reliability of the method. Suggest improvements to the method. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Self-assessment: (assess if you managed to do the work successfully, write what educational and organizational skills you improved, which student’s profile let you make the investigation) __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ What problems and mistakes did you have/make when doing the work, how did you overcome them? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Optional task: On Your Own Investigate other conditions that are needed for mould to grow, e.g. temperature. Design an experiment to find out how temperature affects the growth of molds and perform it. Do not forget to set up a control sample. Share your method and results with the classmates and draw your conclu¬sions. Investigate other conditions that are needed for mould to grow, e.g. temperature. Использованная литература: 1. Особенности преподавания предметов на английском языке. (pdf файл - презентация) Выступление подготовлено Акимовой О.Н. координатором VYP, МКНО, Алматы, октябрь 2010 2. "Руководство по написанию научно - исследовательских работ по биологии, экологии химии и медицине" Безрукова Надежда Владимировна http://yauchitel.ru/load/biologija/raznoe/rukovodstvo_po_napisaniju_nauchno_issledovatelskikh_rabot_po_biologii_ehkologii_khimii_i_medicine/27-1-0-1280 3. “Life Science” Anthea Maton, Prentice Hall, 1995 4. Русский язык в Казахстане Материал из Википедии — свободной энциклопедии | |
Просмотров: 1481 | |
Форма входа |
---|
Социальные закладк |
---|
Поиск |
---|
Друзья сайта |
---|
Теги |
---|
Статистика |
---|