Коллеги - педагогический журнал Казахстана

Учительские университеты

Главная » Статьи » В помощь учителю » Английский язык

Викторина как форма самостоятельной и групповой работы и активизации познавательной деятельности учащихся.
Отдел образования Бурлинского района Западно-Казахстанской области Викторина как форма самостоятельной и групповой работы и активизации познавательной деятельности учащихся. (Из опыта работы учителя английского языка Чертковой Марины Дмитриевной Александровского комплекса школы-детский сад) г.Аксай 2014г. Предлагаемый в брошюре материал поможет учителям английского языка провести викторины на уроках английского языка в целях развития навыков групповой и самостоятельной работы и развития познавательного интереса Викторина как форма самостоятельной и групповой работы и активизации познавательной деятельности учащихся. Викторина, как форма самостоятельной и групповой работы на уроках английского языка и внеклассных занятиях, обладает большими возможностями, которые необходимо использовать в учебном процессе по созданию благоприятных условий для раскрытия личностного потенциала учащихся; повышению учебной мотивации и положительного отношения к предмету; использованию возможностей межличностной коммуникации обучающихся; развитию умений сотрудничать, проявлять смекалку, эрудицию, убеждать и соотносить свои действия с действиями своих товарищей. Данная форма работы сочетает в себе элементы познавательной игровой деятельности. Наличие элемента игры-соревнования в викторине отвечает потребностям различных возрастных групп учащихся: для младших школьников – в коллективных игровых сопереживаниях, для учеников среднего школьного возраста – в самоутверждении и в самовыражении, для старшеклассников – в установлении положительных межличностных отношений и приобретении личностно значимых знаний. Викторина может служить также формой контроля знаний учащихся, повторения изученного языкового и тематического материала, углубления знаний детей по теме. Разнообразные по содержанию и форме викторины открывают простор для творчества как школьников, так и самого учителя. Хорошо подготовленные и проведенные викторины становятся настоящим праздником для ее участников. В процессе работы дети всегда оживлены, увлечены, внутренне сосредоточены. Структура викторины зависит от возраста учеников, уровня их языковой подготовки, отношений в ученическом коллективе, наличия дидактического материала, конкретных условий проведения викторины, а главное, от выдумки, творческого подхода учителя и учащихся. Тематику викторины, ее цель намечает и планирует учитель, однако хорошо, когда к этому привлекаются консультанты по английскому языку из числа сильных учеников класса или учащиеся-шефы старшего класса для проведения викторины в младшем классе. На одном из уроков тема викторины, ее цель, задачи доводятся до сведения ребят, обсуждаются; определяется срок проведения викторины. При подготовке ребят к викторине я составляю или специально подбираю вопросы по изучению определенного материала для самостоятельной работы или указываю тему, тексты учебника для повторения, по которым учащимся будут предложены вопросы при проведении викторины. В период подготовки формируется жюри, определяются система оценок и их критерии. В младших и средних классах в состав жюри желательно включить старшеклассников. Жюри проверяет правильность выполнения заданий, оглашает правильные варианты, сообщает результаты и награждает победителей. Очень важно, чтобы жюри отметило положительные и отрицательные стороны в ответах, в работе команд в целом, однако каждую команду рекомендуется выделить за какое-либо качество, например: за оригинальность ответов, хорошую подготовку, удачную находку, дружную работу, волю к победе, а также показать способы совершенствования работы. Использование викторины как одной из форм именно коллективной работы очень актуально, ведь «задача заключается в том, чтобы предложить учебному коллективу такую совместную деятельность учения, которая была бы личностно значимой, имела общественную ценность, сплачивала коллектив, обеспечивала его влияние на личность. Викторина Do you know English? 5-6 Forms Цели: Активизировать изученную лексику. Развивать навыки групповой работы. Практиковать учащихся в устной речи и аудировании. Расширять кругозор учащихся. I. “Greetings”. Команды называют себя, показывают эмблемы и приветствуют соперников. II. Warm- up. 1) Name the English-speaking countries. 2) How many letters are there in English ABC? 3) What is the capital of Great Britain? 4) What is Big Ben? 5) What river is the capital situated on? 6) What is the queen’s home in London? 7) What is Cambridge famous of? 8) Who is the National Hero of Britain, the defender of the poor people? III. Do the tasks. Task 1. Write your name on the blackboard? Task 2. Write the English ABC on the blackboard? Task 3. Do the sums. 12+19= 34+15= 35-20= 7+32= 60+19= 79-45= 12+40= 54-12= 67-33= 99-16= 54+36= 60-32= Task 4. Find and read numerals. 3, 5, 6, 9, 10. 12, 16, 50. 60, 70, 80, 90 f n i n e d s i x a i b T m f i v e m n o h l h x e f t e n r c m t i i r t w e l v e g f a y j e k k e h t a b s e v e n t y s i x t y p o y g Task 5. Complete the words. bkceaoso golscohbga Task 6. Chain game. Task 7. Write the numbers. There’s an apple: 3_ behind the door. _ between the fork and the spoon. _ on the top of the shelf. _on the plate. _ in the shelf. _on the stool. _ to the left of the basket. _ on the fridge. _ in the pan. _ on the chair. _ on the rug. Task 8. Listen to the texts and guess: Who is this? This is a boy. He is not very big. He is not very strong, but brave. He has a long nose, big blue eyes and small ears. His face is round. Task 9. Write the text with full stops, capital letters, apostrophes. my name is bob I ve got a dog its name is spot my friends have got pets too this is mikes cat its black this is johns cat its white the cats basket is in the room. IV. Guess. 1. We are four brothers living under one roof (Do you know us? (chair). 2. I am not an artist with pencil and pen, but I make portraits of women and men. Of all the people that I ever see come tell my truly what can I be(mirror). 3. Our little John Has a wooden shirt on And long nose He leaves his mark Wherever (куда бы ни) he goes.(pencil) V. “Captains’ Competition” 1. Speak about yourself. 2. Name the words which are connected with your school. Example: a book, a classroom… 3. “Pyramid game”. Complete the longest sentence. Example: The chair is high. The brown chair is high. The large brown chair is high. The large brown chair is too high. The large brown chair is too high for my sister. VI. Conclusion. Викторина «The Star Hour» 6-7 классы Цели: Расширять кругозор учащихся. Повторить ранее изученный грамматический и лексический материал. Tour 1. On the blackboard. 1. London 5. Moscow 2. Washington 6. Paris 3. Cambridge 7. Liverpool 4. New York 8. Astana Question 1. What is the capital of Great Britain? (answer :1) Question 2. Where is the Statue of Liberty situated? (answer:4) Question 3. Where is the famous clock Big Ben situated? (answer:1) Question 4. Where is the Eiffel tower situated? (answer:6) Question 5. What is the capital of the USA? (answer:2) Question 6. What city consists of 4 parts: City, Westminster, West End, East End? (answer:1) Tour 2. On the blackboard. 1. St. Valentine’s day 4. Christmas 2. Halloween 5. January, 1 3. Thanksgiving Day 6. St. Patrick’s Day Question 1. People decorate Christmas trees and give each other presents. Children leave a long sock at the bed on the 24th of December and wait for Santa Claus who brings them presents. Name the holiday. (answer4) Question 2. On this day many people send cards to people they love. They also send gifts, sweets or flower. (answer1) Question 3. On this day families in the USA gather together at home for a traditional dinner which includes roast turkey, sweets, potatoes and pumpkin pie. All give together for the good things that they have. (answer 3) Tour 3. On the blackboard. 1. Present Simple 4. Present Continuous. 2. Past Simple 5. Past Continuous. 3. Future Simple 6. Present Perfect. (does; went; has come; will do; am reading; was playing; shut; cleaned; were running; have opened; go; will play.) Tour 4. On the blackboard. 1. … like home. 4. … then speak. 2. … but silence is gold. 5. … than never. 3. …worth two in the evening. 6….you can today. 7. … that ends well. 8. … is power. Question: Find the ending of English proverb. There is no place … An hour in the morning is … Speech is silver … Never put off tomorrow … Better late … All is well … First think … Knowledge … Tour 5. On the blackboard. 1. Charlie Chaplin 2. “The Beatles” 3. W. Shakespeare 4. Tom Sawyer 5. Christopher Columbus 6. Miss Marple Question 1. It was the most successful pop group in the world. They sold over one thousand million records once tapes. The most song was “Yesterday”. Question 2. This old lady was the main character of many detective stories of A. Christie. This old lady didn’t look like a detective at all. She always used her instinct and knowledge of human nature. Question 3. This man leaved in Spain. He earned money by drawing maps. He was sure that our planet was round and he decided to reach India by sailing the west. He reached some land but it wasn’t India. It was a new continent. Question4. He was one of the greatest and most famous English writers. He worked as an actor at the London theatre “The Globe”. Then he began to write plays among them “Hamlet”, “Othello”, “King Lear”. Tour 6. On the blackboard: countable uncountable Question. What nouns are countable? What nouns are uncountable? Picture, school, money, meat, orange, book, sugar, rose, milk, water, pen, umbrella, cheese, snow, rain. Tour 7. On the blackboard red blue red red white yellow black white blue yellow What colors does the British flag have? (Russian flag, flag of Kazakhstan, Canadian flag) Tour 7. On the blackboard. see meat by know hour sun meet sea two here eye buy hear too write our no I Find pairs of words with the same reading. Conclusion. Викторина “Clever girls of clever boys” (8-9 forms) Цели: Развивать навыки групповой работы. Обобщить страноведческий материал. Активизировать познавательную деятельность учащихся. I. “Greetings” Команды называют себя, показывают эмблемы и приветствуют соперников. II. Warm up. 1. What is the capital of Great Britain? 2. What separates the British Isles from Europe? 3. What’s the official name of the Great Britain? 4. How many parts are there in United Kingdom? 5. Who is officially the head of the country? 6. What is Big Ben? 7. What is the last queen’s name? III. Find suitable proverbs. A) 1. Two heads are better than one. 2. As the tree, so the fruit. 3. Never put off till tomorrow what you can do today. 4. Promise little, do mach. 5. One man, no man. 6. All cats are grey in the night. a.Больше дела, меньше слов. b.Один в поле не воин. c.Ночью все кошки серые. d.Одна голова хороша, а две лучше. e.Никогда не откладывай на завтра то, что можно сделать сегодня. f.Яблоко от яблони недалеко падает. cool 1. He laughs best who laughs last. 2. East or West, home is best. 3. Let the sleeping dog lie. 4. What is done cannot be undone. 5. As you make your bed so you must lie on it. 6. There is no smoke without fire. a.Как постелешь, так и поспишь. b.Нет дыма без огня. c.Хорошо смеется тот, кто смеется последним. d.В гостях хорошо, а дома лучше. e.Не трогай лихо, пока оно тихо. f.Сделанного не воротишь. IV. Do the task. Two geese before a goose and two geese behind a goose, and a goose in the middle. How many geese in all? V. “Famous People. Who were they?” 1. This is a National Hero of Britain, the defender of the poor people. (Robin Hood) 2. He was English. He was born in 1564. He was writer and an actor. He wrote many books. One of them is “The king Leer” (W. Shakespeare) 3. He was born in London in 1889. Later he lived in the USA. He was a film actor. (Charlie Chaplin) 4. He was born in 1859. He was a writer. He wrote stories about Sherlock Holmes. (Sir Arthur Conan – Doyle) 5. She was born in 1891. She wrote75 detective stories. She died in 1976. (Agatha Christie) 6. He was born in 1847 in Scotland. He invented the telephone. (Alexander Bell) VI. “Captains’ Competition” 1. You can see wax models of famous people in this museum. What museum is this? (Madame Tussaud’s museum) 2. This is the Queen’s residence in London. (Buckingham Palace) 3. MPs debate and argue here, and there is a clock tower with a famous bell in it. (the Houses of Parliament) 4. English kings and queens are usually married here. Many of them are also buried here, as well as many famous writers. (Westminster Abbey) 5. This place has a monument to Admiral Nelson. (Trafalgar Square) 6. It was a fortress, a royal palace and later a prison. It is a museum now. (The Tower of London) 7.Do you know these English sayings? Choose the right word and translate into Russian. A man’s best friend is his …. wife son dog An Englishman’s home is his … . castle church house … makes the world go round. love gravity money I’m so happy – I’m over the … . moon sun stars I’m so hungry I could eat a .. . mountain horse whale VII. Conclusion. Викторина: «Лидер XXI века». (10-11 forms) Цели: Активизировать знания учащихся. Развивать логическое мышление. Расширять кругозор учащихся. Прививать интерес к изучению английского языка. Ход мероприятия. I. Warm up. 1) How many letters there in the English ABC? a)33, b) 26, c) 44 2) What is the first day of English week? a)Monday, b) Saturday, c) Sunday 3) What is the first letter of the English ABC? a)R, b) A, c) I 4) What is the capital of Great Britain? 5) People send cards, gifts, sweets to those, they love on this holiday? a)St. Valentine's Day b) Christmas c) Halloween 6) What do children hang on their beds before going to sleep on Christmas? a)sock, b) bag, c) box 7) What kind of table would you have chosen, if you had been the English king Arthur? a)oval, b) square, c) round 8) It was the most successful English pop group in the world. They sold over one thousand million records and tapes. The most popular song was “ Yesterday”. a)Queen, b) Bony-M, c) Beatles 9) What river does London lie? a) Thames, b) Hudson, c) Missouri 10) What is “russian tea”? a) tea with milk, b) tea with cream, c) tea with lemon 11) What is the name of present English Queen? a) Elizabeth I b) Elizabeth II c) Margaret 12) Who was London founded by? a) by Romans b) by Germans c) by Americans 13) The main question of Shakespeare’s play “Hamlet” is “to be or not to be”. What form of the verb to be is used in this question? a)Participle b) Infinitive c) Gerund 14) Which is the oldest part of the G.B.? a) England b) Wales c) Virginia d) Northern Ireland e) Scotland 15) Who was the first American President? a) G. Washington b) A. Lincoln c) F. Roosevelt II. Do you now English well? Choose any languages aspect: Grammar, Vocabulary, Geography, Literature and History. Grammar: 1) Выберите притяжательную форму существительного в единственном числе. a.sister’s bag, b.She’s an engineer. c.My mother’s a doctor. 2) Определите правильный вариант глагола: She ... at 10 o'clock yesterday. a.is b.was c.were 3) Дополните предложение: Buy ... kilo of … sweets, please! a. the…a b. an…the c. a… - Vocabulary: 1) Выразите одним словом: You send them to your relatives on holidays. a.postcards b.children c.books 2) Выразите одним словом: People go in for sports there. a.school b.stadium c.library 3) Выберите подходящий русский эквивалент к слову: «Magazine». a.магазин b.журнал c.book Literature: 1) Допишите предложение: «Pygmalion» was written by … a. W.Shakespeare, b. B.Show, c. R.Burns. 2) What is R. Crusoe’s friend’s name? a.Friday, b.Sunday, c.Silver 3) Выберите правильный ответ на вопрос:Who wrote «Hamlet»? a. J.London, b. W. Shakespeare, c. Ch.Dickens. Geography: 1) Who was the first Englishman to come Australia? a.J.Cook, b.F.Drake, c. 2) Where was W. Shakespeare born? a. London, b. Liverpool, c. Stratford –on-Avon, 3) Choose the right variant: The UK can be divided in to 4 parts. a. Mancheton, England, Wales, Scotland. b. Northern Ireland, Scotland, Virginia c. England, Wales, Scotland, Northern Ireland. Phonetics: 1) Выберите слово в котором выделенная буква читается отлично от других слов: a.umbrella, b.bus, c.brush, d.butter, e. bush. 2) Выберите слово с İ типом слога: a.price, b.sorry, c.ham,d. tub, e.top. 3) Найдите одинаково читаемые слова. History: 1) What is the capital of the USA? 2) The famous Globe Theatre where W. Shakespeare staged his plays situated in... . 3) What are the main political parties of the USA? III Choose any aspekt: « Proverbs» , «Who is this?», 1.a) He is a well-known scientist. After studying at Cambridge University he made a voyage round the world. During the 5 years voyage he studied many different kinds of plants and animals in all parts of the world. His theory of evolution opened a new period in the development of biology. (Ch.Darwin). a) What was the name of the English navigator, who was called «Queen Elizabeth's pirat»? b) This man lived in Spain. He earned money by drawing maps. He was sure, that our planet was round and he decided to reached some land, but it wasn't India. It was a new continent. What's name? 2.English proverbs. a) Переведите пословицу: There is no place like home. b) Закончите пословицу: As you make... c) Дайте английский эквивалент данной пословицы: Плохая молва летит на крыльях. IV. Conclusion. Литература: 1. Иностранные языки в школе 5, 2001. 2. Клементьева Т. “Happy English” Grammar Book, 5-6 классы,- М.:Издательский дом «Дрофа»., 1997г. 3. Старков А.П. 11 класс, - Санкт-Петербург: издательство «Астрель», 2001 г.
Категория: Английский язык | Добавил: МаринаЧерткова (2014-12-14) | Автор: Черткова Марина Дмитриевна E
Просмотров: 1225 | Комментарии: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Среда, 2024-11-20, 1:36 PM
Приветствую Вас Гость

Форма входа

Категории раздела

Русский язык и литература [1611]
Школьный психолог [547]
История [783]
Опыт [554]
Научная кафедра [234]
Воспитание души [262]
Мастер-класс [251]
Семья и школа [201]
Компьютер-бум [271]
Английский язык [874]
Великие открытия [30]
Университет здоровья [142]
Математика [1278]
Химия [406]
Классному руководителю [701]
Биология [612]
Думаем, размышляем, спорим [113]
Казахский язык и литература [1894]
Краеведение [108]
Начальная школа [4177]
Беседы у самовара [26]
Мировая художественная культура [49]
Новые технологии в обучении [409]
Сельская школа [84]
Профильное обучение [89]
Демократизация и школа [34]
Физика [323]
Экология [198]
Дошколенок [1768]
Особые дети [330]
Общество семи муз [66]
Школа и искусство
Уроки музыки [668]
Авторские разработки учителя музыки СШ № 1 г. Алматы Арман Исабековой
География [494]
Мой Казахстан [248]
Школьный театр [84]
Внеклассные мероприятия [1275]
Начальная военная подготовка, гражданская оборона, основы безопасности жизнедеятельности [107]
ИЗО и черчение [233]
Физическая культура [591]
Немецкий язык [61]
Технология [321]
Самопознание [445]
Профессиональное образование [133]
Школьная библиотека [93]
Летний лагерь [26]
Дополнительное образование [70]
Педагогические программы [24]

Социальные закладк

Поиск

Друзья сайта

Академия сказочных наук

  • Теги

    презентация Ирина Борисенко открытый урок информатика флипчарт животные новый год 9 класс 5 класс творчество Казахские пословицы проект конспект урока 6 класс физика язык класс педагогика стихи Казахстан математика урок праздник наурыз познание мира музыка доклад программа литература география природа сценарий семья воспитание классному руководителю осень игра казахский язык и литература викторина Начальная школа тест конкурс ИЗО внеклассная работа литературное чтение Русский язык 3 класс технология воспитательная работа сказка Здоровье Оксана 8 марта искусство независимость английский язык психология учитель 3 класс биология статья внеклассное мероприятие классный час ЕНТ выпускной школа 1 класс Русский язык ЕГЭ тесты химия начальные классы Дети экология Дошкольники любовь разработка урока казахский язык самопознание Английский родители br конспект спорт критическое мышление патриотизм дружба дошколенок История обучение тренинг разработка 7 класс физическая культура игры КВН занятие детский сад физкультура Абай коучинг

    Статистика

    Рейтинг@Mail.ru